Kontakt Vyhledávání Privátní sekce
Bezplatná linka pro pečující 800 915 915 Jsme tu pro Vás v pondělí a v pátek od 9:00 do 13:00 a ve středu od 13:00 do 17:00.
Zavřít Přihlášení

Neformálních pečujících jsou v ČR statisíce, jejich podporu je potřeba stále zlepšovat

Neformálních pečujících jsou v ČR statisíce, jejich podporu je potřeba stále zlepšovat

Abychom mohli pečujícím poskytovat co nejkvalitnější poradenství a maximální podporu, provedli jsme nedávno průzkum mezi registrovanými uživateli portálu Pečuj doma. Zjišťovali jsme, jaké informace nejčastěji hledáte, s čím jste spokojeni, a co vám naopak chybí.

Podzimní anketa mezi registrovanými uživateli portálu Pečuj doma ukázala, že pečující mají největší zájem o praktické rady a instrukce pro každodenní péči. 79 % respondentů uvedlo, že oceňuje praktické tipy, jak zvládat komunikaci, kde je možné zapůjčit pomůcky, jak řešit konflikty nebo zvládat krizové situace. Dále je vysoká poptávka po sociálně-právním poradenství (76 %), kde pečující nejčastěji hledají informace jak podat odvolání, co všechno je zapotřebí k získání příspěvku na péči, jak je to s invalidním důchodem nebo s opatrovnictvím. Třetí nejvyhledávanější typ informací jsou rehabilitační rady (51 %). 

Z komunikačních kanálů pečující nejčastěji preferují získávání informací přímo na webovém portálu. 41 % respondentům vyhovuje formát otázek a odpovědí, které najdou souhrnně zpracované v jednom článku na webu Pečuj doma. Ve složitějších případech volí pečující individuální komunikaci prostřednictvím e-mailu (36 %). Poradenství po telefonu a na Facebooku má také své příznivce, ale je jich výrazně méně (10 % a 5 %). 

Nejžádanějším typem podpory je jednoznačně mapa služeb dostupných v mém bydlišti (78 %). Stávající portál tuto funkci sice nenabízí, ale nové webové stránky Pečuj doma už budou mít vyhledávač, který pečujícím pomůže najít vhodné služby v okolí jejich bydliště.

Přestože internetové zdroje nabízejí dostatek informací, osobní přístup a kontakt je nenahraditelný - každý druhý respondent odpověděl, že je pro něj důležitá i možnost poradit se osobně.

Co pečujícím nejvíce chybí

Pečující se nejvíce potýkají s nedostatkem pobytových a odlehčovacích služeb. Přitom právě možnost na chvíli se vzdálit z domu, udělat si dovolenou nebo si aspoň pár hodin pořádně odpočinout je pro pečující naprosto zásadní, protože únava a vyčerpání patří k největším rizikům dlouhodobé péče.

Pečující by také uvítali lepší integraci zdravotní a sociální péče, kvalitnější komunikaci s úřady a pravidelné vzdělávání, kde by se mohli například seznámit s novými kompenzačními pomůckami, hygienickými pomůckami a přípravky ke zkvalitnění nebo ulehčení péče.

V čem pečujícím nejvíce portál pomáhá

Velká část respondentů vyjádřila velkou spokojenost se zaměřením projektu Diakonie ČCE Pečuj doma a ocenila, že pokrývá všechny hlavní oblasti pečování a zároveň poskytuje všechny relevantní informace pro pečující na jednom místě. Pokud jsou totiž informace roztroušené a rozdělené podle odborného zaměření (právo, zdravotnictví, sociální péče, sdílení zkušeností, praktické rady), tak je pro pečujícího nesmírně obtížné dohledávat potřebné informace na mnoha různých internetových stránkách, anebo sledovat několik různých odborných časopisů, které by mu mohly pomoci v jeho konkrétní životní situaci. 

Pečující také často chválí společná setkávání, sdílení zkušeností a praktické kurzy. „Vzdělávání pečujících je pro nás jednou z hlavních aktivit,“ říká Lucie Michalová, vedoucí projektu Pečuj doma Diakonie ČCE. „Snažíme se pečujícím nejen poskytnout odborné a praktické informace, ale zároveň jim nabízíme i prostor pro sdílení, aby neměli pocit, že jsou na to sami, a věděli, že se mají na koho obrátit.“